×
Kies uw land
Sluiten
Hands using mobile smart phone and take a photo on display of a

Retail

De concurrentiekracht van het verkooppunt terugvinden

De voorbije jaren hebben retailondernemingen grote veranderingen doorstaan om rendabel te blijven. De druk die wordt uitgeoefend door de wereldwijde concurrentie, e-commerce en de omnikanaalaanvragen van de klanten neemt evenwel niet af. Enkel de marges brokkelen af.

De optimalisatie van de prestaties is van wezenlijk belang voor de hele onderneming, van de interne processen tot de bevoorradingsketen, van het engagement van het personeel tot de vernieuwing op het vlak van resources.

De consultants van Ayming bieden niet enkel hun ervaring en kennis van de sector, maar ook een nieuwe benadering en een gespecialiseerde deskundigheid. Met deze combinatie kan men meetbare resultaten bereiken die de prestaties van onze klanten verbeteren. Wij helpen u om uw groei te versnellen en te anticiperen op de toekomstige uitdagingen.

De loonkosten, uitdaging nummer 1 van de sector: meer dan 200 euro besparen per werknemer per jaar

Wat betreft de loonkosten hebben de Belgische distributiespelers een concurrentiële handicap van 3,8% tot 6,6% (excl. btw) ten opzichte van hun Nederlandse sectorgenoten.

Naast het personeel in de afdelingen R&D berekenen onze experts mogelijke besparingen tot gemiddeld 206,22 euro per werknemer, op basis van de resultaten verkregen in 2018.

Twee belangrijke redenen: de distributie maakt vaak gebruik van weinig gekwalificeerd personeel, waardoor ze grote verminderingen op de patronale bijdragen “doelgroep” kunnen aanvragen. Zoals hun naam het aangeeft, hebben deze verminderingen betrekking op doelgroepen van werknemers, bijvoorbeeld jonge weinig gekwalificeerde werknemers. Daarnaast kent de sector een sterk verloop van personeel dat in contact komt met klanten, wat de nood om deze steun aan te wenden nog groter maakt.

Volgens onze gegevens kunnen de mogelijke besparingen op het jaarlijkse bedrag van de loonkosten oplopen tot 0,40%, wat een rechtstreekse invloed heeft op het operationele resultaat. Hierdoor kan men bijvoorbeeld resources vrijmaken voor projecten en opleidingen die de klantervaringen en, een cruciale uitdaging in de sector, de ervaring van de medewerker verder kunnen ontwikkelen.

De digitalisering, een onverwachte goudmijn van financieringen om de activiteit te beschermen

In 2018 werden in België onlineaankopen verricht voor ongeveer 12 miljard euro. De toenemende populariteit van e-commerce is een grote uitdaging voor de traditionele distributiespelers. Er wordt veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van een webshop en het beheer van de logistieke keten. Zo gaat 4% van de verkopen elk jaar verloren door goederen die uitverkocht raken. Ook de nieuwe technologieën (big data, kunstmatige intelligentie, biometrische authenticatie, augmented reality, enz.) verplichten tot zware investeringen in R&D. Deze projecten maken het mogelijk om overheidssteun voor tewerkstelling en innovatiesubsidies aan te vragen. Waarin ligt de uitdaging? De uitdaging van de digitalisering omzetten in een concurrentieel voordeel!

De opkomst van de phygital, die de digitale kanalen afstemt op de fysieke verkooppunten, vereist een mutatie van de verkooppunten, die de klantervaring naar een hoger niveau moet tillen. Momenteel combineert meer dan de helft van de consumenten in de Benelux onlineaankopen met aankopen in de winkel, waarbij het online kanaal gemiddeld 20% van het totaal van de aankopen vertegenwoordigt. Om de aantrekkingskracht van zijn verkooppunten te vergroten, moet een merk de nadruk leggen op de vorming en binding van zijn personeel, alsook op de flexibilisering van de werktijden. Dankzij een audit van alle dimensies van een phygital-project kan men de beschikbare steunmechanismen optimaliseren, zoals de gedeeltelijke vrijstelling van doorstorting van de bedrijfsvoorheffing voor IT-personeel of de data scientists betrokken bij digitale projecten.

De bedrijfsprestaties, de grootste zorg van de Retailsector:

Door al deze mechanismen samen te voegen, kunnen de voordelen werkelijk aanzienlijk zijn. Voor één van onze klanten, een groot gespecialiseerd distributiemerk, worden de gegenereerde besparingen geraamd op 328.400 euro.

Onze experts inzake kosten voor HR of financiering bepalen alle hefbomen waarvan uw onderneming kan gebruikmaken, met de veiligstelling van uw activiteiten.

Raadpleeg ons aanbod inzake begeleiding van de Financiering van innovatie voor de distributiesector

Download onze leaflet Retail en ontdek onze case study